Wednesday, June 2, 2010

Pembinaan Item

KONSEP PENGUJIAN

1. Satu teknik untuk mendapatkan maklumat tentang perubahan tingkahlaku sesorang
2. Ujian - satu set atau tugasan yang memerlukan seseorang bertindak balas

TUJUAN PENGUJIAN
(a) Mengesan hasil pembelajaran yang patut dikuasai
(b) Mengesan kemajuan yang telah diperolehi
(c) Menentukan penempatan murid ikut kebolehan
(d) Tindakan susulan yang boleh diambil oleh guru dan murid dalam proses p&p

PRINSIP PEMBINAAN DAN PENTADBIRAN UJIAN
(a) Tentukan tujuan ujian
(b) Tentukan isi kandungan ujian
(c) Membentuk Jadual Penentuan Ujian
(d) Menulis item/soalan
(e) Menyemak item/soalan
(f) Tadbirkan ujian

Pembinaan Jadual Penentuan Ujian (JPU)
1. Pengukuran adalah satu proses yang penting ketika membuat sesuatu penilaian khususnya dalam proses p&p
2. Alat pengukuran yang kurang berkualiti akan menghasilkan penilaian yang meragukan
3. Pembinaan JPU untuk memastikan pembinaan alat pengukuran yang sah dan boleh dipercayai

Jadual Penentuan Ujian (JPU)
(a)Dikenali juga sebagai jadual spesifikasi ujian (JSU)
(b)Satu blue print ujian / test specification
(c)Satu matrik yang terdiri dua paksi iaitu paksi kandungan dan paksi aras kemahiran
(d)Kandungan merupakan topik dalam sukatan pelajaran manakala aras kemahiran merupakan taksonomi penguasaan
(e)Dibina setelah penguji dapat menetapkan jenis dan kandungan ujian
(f)Membantu penggubal membina item soalan

Tujuan JPU
(a)Ujian tidak dibina secara sembarangan
(b)Dapat menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian
(c)Panduan kepada penggubal soalan
(d)Menstabilakan taraf dan aras kesukaran ujian dari semasa ke semasa
(f)Menentukan bidang dan pemberatan ujian yang seimbang

Penggubal JPU
(a)Guru-guru yang mengajar mata pelajaran
(b)Penggubal kurikulum dan sukatan pelajaran

Ciri-ciri Utama JPU
(a)Ada tajuk yang hendak diuji
(b)Senaraikan aras kemahiran yg hendak diuji
(c)Paksi menegak mengandungi tajuk yang hendak diuji dan paksi mendatar , jenis kemahiran yang diuji
(d)Gambaran tentang bilangan soalan dan aras kesukaran dalam satu ujian
(e)Merangka secara nyata bidang yang akan diuji

Langkah-langkah Pembinaan JPU
(a)Pilih hasil pembelajaran yang hendak diuji
(b)Senaraikan isi atau kandungan pembelajaran
(c)Bina carta dua hala
(d)Tentukan nombor item yang akan dibina mengikut aras kemahiran
(e)Tentukan bilangan item soalan mencukupi untuk mengukur pencapaian murid
(f)Semak semula jenis item/soalan yang telah ditetapkan samada menepati kehendak objektif kurikulum

DIMENSI DALAM JPU
1. Kandungan ujian – berdasarkan sukatan pelajaran atau huraian sukatan pelajaran dan buku teks yang digunakan, meliputi
i – skop atau kedalamannya
ii – bilangan item untuk setiap tajuk
iii – wajaran

2. Kemahiran – meliputi aras kemahiran yang diuji ( selalunya menggunakan teksonomi Bloom)

3. Jenis dan jumlah item – berdasarkan tujuan ujian, kegunaan ujian, siapa yang mengambil ujian, jenis soalan ( samada item objektif, struktur atau esei ) dan aras kesukaran

4. Wajaran – peratusan item ikut bahagian atau tajuk berdasarkan masa pengajaran bagi setiap tajuk

5.Dalam konteks pendidikan di Malaysia kebanyakan ujian bilik darjah adalah berbentuk pencapaian iaitu ujian untuk menentukan setakat mana murid telah menguasai apa yang telah diajar. Oleh itu ujian mestilah bersifat ‘representative’ kurikulum sekolah

6. Aktiviti - Berdasarkan mata pelajaran tertentu bina JPU untuk ujian bulanan, ujian akhir semester dan ujian akhir tahun

Jenis Item Ujian
(a)Ujian objektif

(b)Ujian subjektif / esei

Item Ujian Objektif
(a)Calon dibekalkan dengan satu tugasan berstruktur yang menghadkan tindak balas dengan cara menanda, membulat atau menggaris gerak balas (respons) yang tepat
(b)Jawapan pendek berbentuk perkataan, angka atau frasa.
(c)Hanya satu jawapan yang betul
(d)Mengikut Gronlund ujian terbahagi kepada item yang memerlukan calon membuat pilihan yang diberi dan memberi jawapan yang diperlukan

Jenis-jenis item ujian objektif
(a)Item pilihan jawapan bebas
(b)Item pilihan jawapan tetap

Item pilihan jawapan bebas
(a)Memerlukan murid memberi jawapan bukan memilih jawapan yang diberikan
(b)Soalan boleh berbentuk soalan atau pernyataan tergantung
(c)Soalan berbentuk item jawapan pendek atau item melengkapkan
(d)Arahan yang diberi seperti isikan tempat kosong dengan …lengkapkan pernyataan berikut

contoh
Item jawapan pendek
i. Tuliskan dengan perkataan nombor 23
ii. Siapakah empat golongan yang dikecualikan daripada kewajipan
menunaikan solat Jumaat?
i. ____________
ii. ____________
iii. ____________
iv. ____________
Item jawapan melengkapkan
i. Haiwan yang memakan daging dinamakan __________
ii Tuliskan nama tarian tradisional negeri berikut
a. Johor __________
b. Perlis __________

Item pilihan Jawapan Tetap
(a)Item betul/salah
(b)Item memadankan
(c)Item pengelasan
(d)Item susun semula
(e)Item aneka pilihan

Item Aneka Pilihan
(a)Bentuk soalan
(b)Ayat tidak lengkap
(c)Jenis jawapan terbaik
(d)Jenis negatif
(e)Interpretif
(f)Cantuman

Soalan Objektif Aneka Pilihan
Mengandungi dua bahagian
- Stem – pokok soalan / tugasan soalan
- Opsyen - pilihan jawapan yg diberi
Pilihan mengandungi :
Kunci – jawapan yang betul
Pengganggu (distracktor) – bukan jawapan
Contoh: Air boleh diuraikan kepada unsur-unsur melalui proses
A pemeluwapan
B penyulingan
C pendidihan
D elektrolsis
Air boleh diuraikan kepada unsur-unsur melalui proses – stem
A,B,C,dan D – opsyen
A,B, dan C – pengganggu
D - jawapan

Stem Soalan
(a)Mungkin dalam bentuk soalan atau ayat tidak lengkap
(b)Jelas tugasan yang diperlukan/yang perlu dijawab oleh calon
(c)Tidak mengandungi sebarang bayangan (clues) jawapan
(d)Tidak mengandungi maklumat yang tidak berkaitan dengan tugasan soalan

Opsyen, Pengganggu dan Kunci
(a)Pilihan jawapan sama dengan stem soalan
(b)Tiap pengganggu mempunyai hubungan atau seragam
(c)Elakan memberi bayangan
(d)Elakan guna perkataan seperti semua di atas, tiada satu pun
(e)Elak mengulang maklumat yang sama
(f)Pastikan satu sahaja jawapan
(g)Susun kunci secara rawak dan bilangan seimbang untuk tentukan A,B,C/D

Jenis soalan Aneka pilihan - Bentuk soalan
Setiap pokok soalan berbentuk soalan diikuti dengan beberapa pilihan jawapan hanya satu daripada pilihan itu betul
Contoh:
Apakah alat yang digunakan untuk menentukan pH tanah?
A Ammeter
B Voltmeter
C Meter pH
D Multi meter

Ayat tidak lengkap
Setiap ayat yang tidak lengkap diikuti dengan beberapa pilihan. Satu sahaja pilihan yang betul.
Contoh :
Pembinaan jalan raya dan jalan kereta api di Tanah Melayu pada zaman
penjajahan British memberi kesan terhadap
A kemasukan buruh asing beramai-ramai
B industri membuat kereta berkembang pesat
C migrasi penduduk dari luar bandar ke badar
D industri perlombongan bijih timah berkembang pesat

Jenis Jawapan Terbaik
Setiap pokok soalan diikuti dengan beberapa pilihan. Semua pilihan ada kebenarannya tetapi bukan semuanya tepat. Hanya satu sahaja pilihan yang paling tepat atau terbaik
Contoh:
Apakah cara pemarkahan yang paling sesuai untuk memastikan ujian tersebut
mempunyai unsur keobjektifan yang tinggi?
A. Memeriksa soalan demi soalan
B Menanda kertas jawapan dengan berhati-hati
C memeriksa kertas jawapan demi kertas jawapan
D Menanda kertas jawapan berdasarkan Peraturan Memberi Markah

Soalan Item Negatif
Kesemua pilihan adalah betul keuali satu yang salah. Yang salah inilah yang tidak dikehendaki. Pokok soalan biasanya mengandungi perkataan seperti ‘kecuali’, ‘yang tidak benar’, ‘bukan’, dan ‘tidak’
Contoh:
Kelebihan ujian bentuk objektif adalah seperti berikut kecuali
A sesuai digunakan untuk ujian sumatif
B dapat menguji bidang kognitif yang lebih tinggi
C jawapan dapat diterima dengan cepat, tepat dan objektif
D boleh menguji bidang kognitif di peringkat pengetahuan dan fahaman
dengan berkesan

Soalan Item Interpretif
Soalan adalah berdasarkan rangsangan yang mungkin berupa peta, gambar rajah, jadual, graf atau petikan karangan
Contoh:
Berdasarkan rajah1 di atas, X adalah merujuk kepada
A internet
B perdagangan
C telekomunikasi
D pengangkutan

Jenis Cantuman/Gabungan
Soalan jenis ini mengandungi lebih daripada satu jawapan yang betul. Murid dikehendaki mencantumkan jawapan menjadi satu sahaja jawapan yang betul
Contoh:
Antara berikut, manakah alat pengangkutan jalan air pada zaman dahulu?
I. Jong
II. Rakit
III. Perahu
IV. Kapal layar
A. I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D II, III dan IV


Cara Menulis item Aneka Pilihan
(a)Pokok soalan boleh ditulis dalam bentuk pertanyaan, atau ayat tidak lengkap
(b)Soalan hendaklah ringkas tetapi padat
(c)Pilihan jawapan juga perlu ringkas
(d)Pilihan jawapan hendaklah dinyatakan dalam struktur atau bentuk yang sama
(e)Pilihan jawapan tidak bertindih atau diulang
(f)Elakkan daripada menggunakan pilihan jawapan, semua di atas, tiada satu pun yg betul
(g)Pokok soalan tidak membayangkan jawapan

Aras Item Objektif
1. Item-item objektif boleh dibentuk mengikut aras-aras kognitif yang berbeza

2. Mengikut Bloom Teksonomi ada 6 aras, iaitu pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintisis dan penilaian.

Tuesday, June 1, 2010

Soalan mengenai Penilaian dan peperiksaan

1. “ Prestasi pelajar tahun ini adalah lebih baik daripada pelajar tahun lepas”

Keputusan tersebut didapati daripada hasil ___________.

A. pengujian
B. pengukuran
C. peperiksaan
D. penilaian

2. Penilaian merangkumi proses ________________.

I pengujian
II Pengukuran
IIIPenganalisasian
IV Interprestasi

A. I, III sahaja
B. II, IV sahaja
C. II, III, IV sahaja
D. I, II, III, IV

3. Tujuan utama penilaian dalam KBSR/KBSM ialah menilai ________________.

A. aktiviti pengajaran
B. aktiviti pembelajaran
C. objektif pengajaran-pembelajaran
D. pencapaian murid

4. Tujuan X: untuk membaiki kelemahan pelajaran dengan serta merta.
Kemungkinan X ialah penilaian _____________.
I mengesan penguasaan
II mengesan kemajuan
III formatif
IV sumatif

A. I, III sahaja
B. II, IV sahaja
C. I, II, III sahaja
D. I, II, III, IV

5. Jenis kaedah penilaian yang menggunakan senarai semak dan skala kadar ialah _____________.

I pemerhatian
II ujian persembahan
III temu bual
IV ujian kertas-penseln

A. I, IV sahaja
B. II, III sahaja
C. I, II, III sahaja
D. I, II, III, IV

PENILAIAN dan Peperiksaan

Konsep PENILAIAN
- Mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian pelajar

- Menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina instrumen penilaian

- Melaksanakan penilaian, merekod hasil penilaian, menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat tindakan susulan.

Tujuan Penilaian Berterusan (PB)-continuous assessment
- Mengutamakan kemajuan setiap pelajar dari satu peringkat ke satu peringkat

- Dapat membuat diagnostik bagi mengesan perkembangan pelajar dari semasa ke semasa.

- Memberi peluang kepada guru untuk membetulkan kesilapan dan memperbaiki kelemahan pengajaran serta-merta supaya kelemahan tersebut tidak terhimpun

- Dapat mengenal pasti kelemahan

- Memperkembangkan lagi kekuatan serta potensi murid.

Jenis Penilaian di Sekolah

(a) Penilaian Formatif

(b) Penilaian Sumatif

Penilaian formatif
Penilaian dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Maklumat yang diperoleh dapat memberi maklum balas tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai

Dapat mengetahui tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang murid dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.

Penilaian sumatif
Penilaian sumatif dikaitkan dengan penilaian pada akhir semester atau tahun.

Penilaian ini memberikan nilai yang membezakan pencapaian seorang pelajar dengan pelajar lain dan seringkali digunakan untuk membuat pemilihan/ pengredan.

Ciri Utama Penilaian Berasaskan Sekolah

Dikendalikan oleh pengajar
• menilai pelajarnya sendiri
Berasaskan Kriteria
• menilai penguasaan pembelajaran berdasarkan hasil pembelajaran yang telah ditentukan
Formatif
• dijalankan berterusan mengesan perkembangan, kemajuan dan pencapaian murid
Mengesan Perkembangan Pembelajaran Secara Menyeluruh (JERI)


Ciri Utama Penilaian Berasaskan Sekolah

Bersistem
• merancang
• menentukan instrumen
• melaksana
• merekod
• menganalisis
• melapor
• tindakan susulan

Pelbagai kaedah
• pemerhatian• lisan• penulisan

Menekankan Perkembangan Individu
• berdasarkan kemampuan individu dan bukan untuk perbandingan antara individu

Menggalakkan Penilaian Kendiri
• melatih pelajar menilai kemajuan sendiri secara berterusan
• pengajar mendapat maklumat tambahan

Membolehkan Tindakan Susulan
• mengatasi kelemahan pembelajaran
• mempertingkatkan kekuatan pembelajaran

Aspek Yang Dinilai
Aspek 1
kemahiran berfikir
Contoh
berfikir secara logik
memberi rasional dan alasan
menghuraikan pendapat

Aspek 2
kemahiran berbahasa
Contoh
petah bertutur
memberi pendapat
membaca dan menulis

Aspek 3
kemahiran mengira
Contoh
mencongak
menyelesaikan masalah
kira cepat


Aspek 4
kemahiran belajar
Contoh
mencari maklumat daripada pelbagai sumber,
mengklasifikasikan maklumat,
membuat laporan

Aspek 5
pengetahuan
Contoh
memberi definisi,
menghuraikan fakta ;
menerangkan konsep dan prinsip

Aspek 6
kemahiran manipulatif
Contoh
mengguna radas sains
mengguna alatan tangan
menyenggara alatan


Aspek 7
kemahiran bersosial
Contoh
berkomunikasi
bersopan santun
bekerjasama


Aspek 8
daya kreatif
Contoh
mereka cipta
Melukis carta, bina model

Aspek 9
kemahiran proses sains
Contoh
Kemahiran asas
Kemahiran sepadu

Aspek 10
perlakuan dan amalan nilai murni
Contoh
Nilai asasi dan Hasilan

Aspek 11
kesihatan dan kecergasan
Contoh
sihat, cergas dan aktif
menjaga kebersihan diri dan keselamatan
melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti

Aspek 12
kemahiran kinestetik
Contoh
bersukan
bergerak secara kreatif
bergerak mengikut rangsangan

Aspek 13
bakat dan minat
Contoh
kesungguhan membuat sesuatu
kelebihan dalam sesuatu bidang
kecenderungan kepada sesuatu

PELAKSANAAN PENILAIAN
1. MERANCANG
• Menentukan hasil pembelajaran dan instrumen penilaian

2. MEMBINA INSTRUMEN
• Membuat Jadual Penentuan
• Membina soalan/instrumen

3. MELAKSANAKAN PENILAIAN
• Pemerhatian/lisan/penulisan

4. MEREKOD

5. MENGANALISIS MAKLUMAT

6. TINDAKAN SUSULAN
. jika mengausai pelajaran, pengayaan dan pembelajaran topik baru bermula
. jika tidak menguasai pelajaran, pemulihan dijalankan