Konsep PENILAIAN
- Mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian pelajar
- Menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina instrumen penilaian
- Melaksanakan penilaian, merekod hasil penilaian, menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat tindakan susulan.
Tujuan Penilaian Berterusan (PB)-continuous assessment
- Mengutamakan kemajuan setiap pelajar dari satu peringkat ke satu peringkat
- Dapat membuat diagnostik bagi mengesan perkembangan pelajar dari semasa ke semasa.
- Memberi peluang kepada guru untuk membetulkan kesilapan dan memperbaiki kelemahan pengajaran serta-merta supaya kelemahan tersebut tidak terhimpun
- Dapat mengenal pasti kelemahan
- Memperkembangkan lagi kekuatan serta potensi murid.
Jenis Penilaian di Sekolah
(a) Penilaian Formatif
(b) Penilaian Sumatif
Penilaian formatif
Penilaian dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Maklumat yang diperoleh dapat memberi maklum balas tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai
Dapat mengetahui tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang murid dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.
Penilaian sumatif
Penilaian sumatif dikaitkan dengan penilaian pada akhir semester atau tahun.
Penilaian ini memberikan nilai yang membezakan pencapaian seorang pelajar dengan pelajar lain dan seringkali digunakan untuk membuat pemilihan/ pengredan.
Ciri Utama Penilaian Berasaskan Sekolah
Dikendalikan oleh pengajar
• menilai pelajarnya sendiri
Berasaskan Kriteria
• menilai penguasaan pembelajaran berdasarkan hasil pembelajaran yang telah ditentukan
Formatif
• dijalankan berterusan mengesan perkembangan, kemajuan dan pencapaian murid
Mengesan Perkembangan Pembelajaran Secara Menyeluruh (JERI)
Ciri Utama Penilaian Berasaskan Sekolah
Bersistem
• merancang
• menentukan instrumen
• melaksana
• merekod
• menganalisis
• melapor
• tindakan susulan
Pelbagai kaedah
• pemerhatian• lisan• penulisan
Menekankan Perkembangan Individu
• berdasarkan kemampuan individu dan bukan untuk perbandingan antara individu
Menggalakkan Penilaian Kendiri
• melatih pelajar menilai kemajuan sendiri secara berterusan
• pengajar mendapat maklumat tambahan
Membolehkan Tindakan Susulan
• mengatasi kelemahan pembelajaran
• mempertingkatkan kekuatan pembelajaran
Aspek Yang Dinilai
Aspek 1
kemahiran berfikir
Contoh
berfikir secara logik
memberi rasional dan alasan
menghuraikan pendapat
Aspek 2
kemahiran berbahasa
Contoh
petah bertutur
memberi pendapat
membaca dan menulis
Aspek 3
kemahiran mengira
Contoh
mencongak
menyelesaikan masalah
kira cepat
Aspek 4
kemahiran belajar
Contoh
mencari maklumat daripada pelbagai sumber,
mengklasifikasikan maklumat,
membuat laporan
Aspek 5
pengetahuan
Contoh
memberi definisi,
menghuraikan fakta ;
menerangkan konsep dan prinsip
Aspek 6
kemahiran manipulatif
Contoh
mengguna radas sains
mengguna alatan tangan
menyenggara alatan
Aspek 7
kemahiran bersosial
Contoh
berkomunikasi
bersopan santun
bekerjasama
Aspek 8
daya kreatif
Contoh
mereka cipta
Melukis carta, bina model
Aspek 9
kemahiran proses sains
Contoh
Kemahiran asas
Kemahiran sepadu
Aspek 10
perlakuan dan amalan nilai murni
Contoh
Nilai asasi dan Hasilan
Aspek 11
kesihatan dan kecergasan
Contoh
sihat, cergas dan aktif
menjaga kebersihan diri dan keselamatan
melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti
Aspek 12
kemahiran kinestetik
Contoh
bersukan
bergerak secara kreatif
bergerak mengikut rangsangan
Aspek 13
bakat dan minat
Contoh
kesungguhan membuat sesuatu
kelebihan dalam sesuatu bidang
kecenderungan kepada sesuatu
PELAKSANAAN PENILAIAN
1. MERANCANG
• Menentukan hasil pembelajaran dan instrumen penilaian
2. MEMBINA INSTRUMEN
• Membuat Jadual Penentuan
• Membina soalan/instrumen
3. MELAKSANAKAN PENILAIAN
• Pemerhatian/lisan/penulisan
4. MEREKOD
5. MENGANALISIS MAKLUMAT
6. TINDAKAN SUSULAN
. jika mengausai pelajaran, pengayaan dan pembelajaran topik baru bermula
. jika tidak menguasai pelajaran, pemulihan dijalankan
Tuesday, June 1, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment