Tuesday, June 1, 2010

PENILAIAN dan Peperiksaan

Konsep PENILAIAN
- Mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian pelajar

- Menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina instrumen penilaian

- Melaksanakan penilaian, merekod hasil penilaian, menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat tindakan susulan.

Tujuan Penilaian Berterusan (PB)-continuous assessment
- Mengutamakan kemajuan setiap pelajar dari satu peringkat ke satu peringkat

- Dapat membuat diagnostik bagi mengesan perkembangan pelajar dari semasa ke semasa.

- Memberi peluang kepada guru untuk membetulkan kesilapan dan memperbaiki kelemahan pengajaran serta-merta supaya kelemahan tersebut tidak terhimpun

- Dapat mengenal pasti kelemahan

- Memperkembangkan lagi kekuatan serta potensi murid.

Jenis Penilaian di Sekolah

(a) Penilaian Formatif

(b) Penilaian Sumatif

Penilaian formatif
Penilaian dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Maklumat yang diperoleh dapat memberi maklum balas tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai

Dapat mengetahui tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang murid dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.

Penilaian sumatif
Penilaian sumatif dikaitkan dengan penilaian pada akhir semester atau tahun.

Penilaian ini memberikan nilai yang membezakan pencapaian seorang pelajar dengan pelajar lain dan seringkali digunakan untuk membuat pemilihan/ pengredan.

Ciri Utama Penilaian Berasaskan Sekolah

Dikendalikan oleh pengajar
• menilai pelajarnya sendiri
Berasaskan Kriteria
• menilai penguasaan pembelajaran berdasarkan hasil pembelajaran yang telah ditentukan
Formatif
• dijalankan berterusan mengesan perkembangan, kemajuan dan pencapaian murid
Mengesan Perkembangan Pembelajaran Secara Menyeluruh (JERI)


Ciri Utama Penilaian Berasaskan Sekolah

Bersistem
• merancang
• menentukan instrumen
• melaksana
• merekod
• menganalisis
• melapor
• tindakan susulan

Pelbagai kaedah
• pemerhatian• lisan• penulisan

Menekankan Perkembangan Individu
• berdasarkan kemampuan individu dan bukan untuk perbandingan antara individu

Menggalakkan Penilaian Kendiri
• melatih pelajar menilai kemajuan sendiri secara berterusan
• pengajar mendapat maklumat tambahan

Membolehkan Tindakan Susulan
• mengatasi kelemahan pembelajaran
• mempertingkatkan kekuatan pembelajaran

Aspek Yang Dinilai
Aspek 1
kemahiran berfikir
Contoh
berfikir secara logik
memberi rasional dan alasan
menghuraikan pendapat

Aspek 2
kemahiran berbahasa
Contoh
petah bertutur
memberi pendapat
membaca dan menulis

Aspek 3
kemahiran mengira
Contoh
mencongak
menyelesaikan masalah
kira cepat


Aspek 4
kemahiran belajar
Contoh
mencari maklumat daripada pelbagai sumber,
mengklasifikasikan maklumat,
membuat laporan

Aspek 5
pengetahuan
Contoh
memberi definisi,
menghuraikan fakta ;
menerangkan konsep dan prinsip

Aspek 6
kemahiran manipulatif
Contoh
mengguna radas sains
mengguna alatan tangan
menyenggara alatan


Aspek 7
kemahiran bersosial
Contoh
berkomunikasi
bersopan santun
bekerjasama


Aspek 8
daya kreatif
Contoh
mereka cipta
Melukis carta, bina model

Aspek 9
kemahiran proses sains
Contoh
Kemahiran asas
Kemahiran sepadu

Aspek 10
perlakuan dan amalan nilai murni
Contoh
Nilai asasi dan Hasilan

Aspek 11
kesihatan dan kecergasan
Contoh
sihat, cergas dan aktif
menjaga kebersihan diri dan keselamatan
melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti

Aspek 12
kemahiran kinestetik
Contoh
bersukan
bergerak secara kreatif
bergerak mengikut rangsangan

Aspek 13
bakat dan minat
Contoh
kesungguhan membuat sesuatu
kelebihan dalam sesuatu bidang
kecenderungan kepada sesuatu

PELAKSANAAN PENILAIAN
1. MERANCANG
• Menentukan hasil pembelajaran dan instrumen penilaian

2. MEMBINA INSTRUMEN
• Membuat Jadual Penentuan
• Membina soalan/instrumen

3. MELAKSANAKAN PENILAIAN
• Pemerhatian/lisan/penulisan

4. MEREKOD

5. MENGANALISIS MAKLUMAT

6. TINDAKAN SUSULAN
. jika mengausai pelajaran, pengayaan dan pembelajaran topik baru bermula
. jika tidak menguasai pelajaran, pemulihan dijalankan

No comments:

Post a Comment